
Tjänstedesign är ett arbetssätt där du och teamet med olika metoder utforskar lösningar för er utmaning ur ett helhetsperspektiv. Användarens perspektiv är särskilt viktigt. Genom att sätta sig in i medborgarens, invånarens, patientens eller kundens behov innan problemet beskrivs eller lösningar utvecklas, kan teamet lösa ”rätt” problem och sluta göra det som inte efterfrågas. Tjänstedesign är helt enkelt ett strukturerat arbetssätt för att ta dig och ditt team från behov till verifierad och implementerad lösning!
Ni skapar redan värde! Alla verksamheter gör det. Det kan vara vård, omsorg, lärande, men även myndighetsutövande.Värdet ni skapar består av den sammanlagda effekten som ert dagliga arbete har på de människor som ni är till för. Uttryckt på ett annat sätt: värdet uppstår i kontaktytorna mellan din verksamhet och människorna som har behov av den verksamhet som du och ditt team bedriver.
Tjänst är den verksamhet som ni bedriver och som människor i samhället har behov av. Tjänsten är på ett vis er verksamhetsbeskrivning. Den nytta som ni bidrar med för de människor som ni är till för!
Användaren är ett begrepp för att beskriva de personer som din verksamhet är till för, och ligger mycket nära begreppet målgrupp. Användaren är de personer som i slutänden använder en tjänst, eller har behov av den verksamhet som du och ditt team bedriver. Begreppet är en förenkling för att kunna adressera och sätta fokus på de behov som de ni är till för har. Dvs medborgarens, brukarens, patientens, resenärens behov och användande av den verksamhet (eller tjänst) som du och ditt team bedriver.